شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

آگاهی از درصد چربی بدن و وزن اهمیت بسیار زیادی دارد و همواره باید در بازه نرمالی قرار بگیرند.

شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

مقدار چربی بدن و داشتن وزن ایده‌آل دغدغه مردم در سراسر جهان است. چنانچه وزن فرد از حد نرمال بالاتر باشد، فرد در معرض بیماری‌های بسیار زیادی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که آگاهی از درصد چربی بدن و وزن اهمیت بسیار زیادی دارد و همواره باید در بازه نرمالی قرار بگیرند. راه‌های متفاوتی برای دنبال کردن سلامت بدن درخصوص چاقی یا لاغری بیش‌ از حد وجود دارد. محاسبه توده بدنی یا BMI یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این خصوص است که در این مقاله به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت.

BMI یک ابزار غربالگری است که می‌تواند نشان دهد که آیا وزن یک فرد کم است ویا اینکه آیا وزن وی در بازه سالم قرار دارد یا دچار اضافه وزن و چاقی است. اگر BMI یک فرد خارج از محدوده سالم باشد، خطرات سلامتی آنها ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

نمایه یا شاخص توده بدنی معادل فارسی عبارت (Body Mass Index) است که به صورت خلاصه به آن BMI گفته می‌شود. این شاخص از تقسیم وزن افراد (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (قد ضربدر قد بر حسب متر) به دست می آید. 

همراه ما باشید تا به بررسی کامل چیستی شاخص توده بدنی، نحوه محاسبه و تفسیر نتایج شاخص توده بدنی در سنین مختلف بپردازیم.

توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی (به انگلیسی: body mass index، مخفف BMI) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد. نحوه محاسبه آن بسیار ساده است و در بسیاری جاها برای مشخص کردن بیش‌وزنی و کم‌وزنی استفاده می‌شود. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می‌آید

شاخص توده بدنی

توده بدنی در جدول

Bmiتوده بدنی

توده بدنی مناسب

توده بدنی سالم

توده بدنی سن

بی ام آی بر اساس سن

محاسبه وزن ایده‌آل

فرمول محاسبه توده چربی بدن

خبرنامه فروشگاه بقال زاده رادنبال کنید

مطالب بیشتر

لبنیات آش رشته

سبزی‌ها و میزان حبوبات بالایی که در این آش وجود دارد، آش رشته را بسیار مغذی و پرخاصیت می‌کنند.

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند از آسیب یا کاهش آهسته سلول‌هاجلوگیری کنند.

شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

آگاهی از درصد چربی بدن و وزن اهمیت بسیار زیادی دارد و همواره باید در بازه نرمالی قرار بگیرند.

به پنل ورود فروشگاه بقال زاده خوش آمدید

به پنل ورود فروشگاه بقال زاده خوش آمدید